5 دسامبر 2023- بر اساس تحقیقاتی که به صورت آنلاین در مجلهBMJ Nutrition Prevention & Health  منتشر شده است، شروع سیکل های قاعدگی در سنین پایین - قبل از 13 سالگی - با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میانسالی مرتبط است. همچنین به نظر می رسد که با افزایش خطر سکته مغزی قبل از سن 65 سالگی در افراد مبتلا به این بیماری، به ویژه آنهایی که قبل از سن 10 سالگی یا کمتر پریود شده اند، مرتبط است.

به گفته ی محققان، دیابت و عوارض آن در میان بزرگسالان جوان و میانسال در ایالات متحده در حال افزایش است، در حالی که سن شروع پریود زنان در سراسر جهان در حال کاهش است.بنابراین آنها می‌خواستند دریابند که آیا ممکن است بین این دو پدیده در زنان جوان‌تر ارتباطی وجود داشته باشد. محققان از داده های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه که بین سال های 1999 تا 2018 انجام شده بود(NHANES)،استفاده کردند.

از داده های حدود 17377 زن 20 تا 65 ساله در این مطالعه استفاده شد که همگی سن اولین سیکل قاعدگی خود را در نظرسنجی ثبت کرده بودند. زنان بر اساس شروع اولین سیکل قاعدگی- 10 سال یا کمتر، 11، 12، 13، 14 و 15 سال و بالاتر- طبقه‌بندی شدند.

از کل افراد شرکت کننده، 1773 نفر یا 10% تشخیص دیابت نوع 2 را گزارش کردند و از این تعداد، 205 نفر یا 11.5%، نوعی بیماری قلبی عروقی را گزارش کردند.

محققان پس از در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل بالقوه تاثیرگذار، از جمله سن، نژاد/قومیت، تحصیلات، مادر شدن، وضعیت یائسگی و سابقه خانوادگی دیابت، سیگار کشیدن، فعالیت بدنی، مصرف الکل و وزن(BMI)دریافتند که شروع اولین دوره ی قاعدگی قبل از میانگین سنی 13 سالگی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است. این خطر از 32 درصد بیشتر در افرادی که شروع قاعدگی را در10 سالگی یا کمتر تجربه کردند، تا 14 درصد بیشتر در افرادی که قاعدگی آنها در سن 11 سالگی شروع شده بود و تا 29 درصد بیشتر در افرادی که قاعدگی آنها در سن 12 سالگی شروع شده بود، متغیر بود.

در میان زنان مبتلا به دیابت، شروع اولین سیکل قاعدگی در سن پایین تر با افزایش خطر سکته مغزی همراه بود، اگرچه پس از در نظر گرفتن مجموعه ای از عوامل بالقوه تأثیرگذار، با بیماری قلبی عروقی به طور کلی مرتبط نبود.

شروع اولین چرخه قاعدگی در سن خیلی پایین - 10 سال یا کمتر - با افزایش بیش از دو برابری خطر سکته مغزی در میان زنان زیر 65 سال مبتلا به دیابت، پس از تعدیل های مشابه برای عوامل تاثیرگذار، همراه بود.

خطر سکته مغزی با افزایش سن شروع قاعدگی کاهش یافت: 81٪ در بین کسانی که اولین خونریزی قاعدگی خود را در سن 11 سالگی داشتند، 32٪ در افرادی که در سن 12 سالگی پریود شدند و 15٪ در افرادی که در سن 14 سالگی اولین سیکل قاعدگی خود را تجربه کردند.

این یک مطالعه مشاهده ای است و به همین دلیل نمی تواند عوامل علّی را تعیین کند. اما، محققان پیشنهاد کردند که سن پایین تر در اولین سیکل قاعدگی ممکن است یکی از شاخص‌های اولیه ی زندگی از مسیر بیماری قلبی متابولیکی در زنان باشد.

آنها گفتند: یک توضیح برای این مسیر بالقوه ممکن است این باشد که چنین زنانی برای مدت طولانی تری در معرض استروژن قرار می گیرند، و قاعدگی زودهنگام با سطوح بالاتر استروژن همراه است.

آنها خاطرنشان کردند: در حالی که ارتباط مشاهده شده بین سن در اولین سیکل قاعدگی و عوارض سکته مغزی پس از محاسبه وزن اندکی تضعیف شد، اما این ارتباط همچنان از نظر آماری معنی دار بود.بنابراین، چاقی نیز ممکن است در ارتباط مشاهده شده بین سنین پایین در اولین سیکل قاعدگی و عوارض سکته مغزی نقش داشته باشد، زیرا چاقی بیشتر در دوران کودکی با سن زودتر برای شروع قاعدگی و با بیماری‌های قلبی متابولیک در اواخر زندگی مرتبط است.

پروفسور Sumantra Ray، مدیر اجرایی مرکز جهانی تغذیه و سلامتNNEdPro ، گفت: این یافته ها بُعد دیگری را به عوامل بالقوه و کمتر شناخته شده ی خطر قلبی متابولیکی اضافه می کند، به ویژه در زنانی که در این زمینه از تحقیقات، نسبتاً کمتر حضور دارند.

او افزود: این یافته ها بر نیاز به طراحی مطالعات مداخله ای به منظور پیشگیری از بیماری های متابولیکی قلبی در گروه های قومی متفاوت از زنانی که در سنین پایین پریود می شوند، تاکید دارند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-12-young-age-menstrual-linked-heightened.html